Isnin, 24 Disember 2012

Cara Menanam Brokoli dan Flokoli

BROKOLI DAN FLOKOLI


BROKOLI:
Brokoli (Brassica oleracea) adalah sejenis sayuran yang bernilai tinggi dan biasanya ditanam di tanah tinggi beriklim sederhana seperti Cameron Highlands.  Kebanyakan petani menganggap  ianya tidak boleh ditanam di tanah rendah, namun demikian melalui penyelidikan, pemilihan dan memajukan varieti yang tahan panas.  Sekarang ia telahpun terbukti sesuai ditanam di tanah pamah. 
Amalan memakan brokoli dikatakan dapat mencegah pelbagai penyakit barah dan gangguan kardiovaskular (jantung).  Selain itu ia juga mengandungi zat pemakanan seperti Vitamin C, kalsium, niasin, zat besi fosforus dan protein asid amino yang perlu untuk kesihatan.

Kaedah memanam brokoli
Disemai selama 5-7 minggu dalam polibeg atau sehingga 5 helai daun.  Saiz polibeg 12 cm x 15 cm.  Disyorkan supaya ditanam di bawah struktur kalis hujan.  Batas disediakan berukuran 0.25 m tinggi, 1 m lebar dan panjang ikut sesuai.  Jarak tanaman disyorkan ialah 0.6 m x 0.6 m.  dan kepadatan sehektar sebanyak 25,000 pokok.
Semasa penyediaan tanah pengapuran dan baja organik (tahi ayam) perlu digaul sekali.  Seterusnya perlu diberikan pembajaan seperti berikut:-

Lepas tanam
Jenis baja
Cara
1 minggu
    NPK 15:15:15 (1.12 t/ha)
Dalam jalur
3 minggu
    Tahi ayam (17.5 t/ha)
Dalam jalur
6 minggu
    NPK 12:12:12:17:2 + TE (0.75 t/ha)
Dalam jalur
9 minggu
    NPK 12:12:12:17:2 + TE (0.75 t/ha)
Dalam jalur

Pemangkasan
Perlu dibuang tunas sisi untuk galakkan pertumbuhan dan pembetukan bunga/kepala yang lebih besar.  Tunas sisi juga enak dijadikan sayur dan sebagai hasil tambahan.  Mula dipangkas 30 hari selepas pemindahan keladang.  Pemangkasan dilakukan setiap 10 hari sekali.

Kawalan Perosak / Penyakit
Perosak utama ialah ulat Plutella xylostella yang menyerang daun.  Kawalan dengan semburan kimia seperti cypermetrin, diflubenzuron atau dengan cara IPM menggunakan Bacillus thuringiensis 1-2 kali seminggu.  Penyakit utama ialah reput berair (Erwinia corotovora), reput hitam dan lecuh.  Bagi mengurangkan risiko serangan perosak/penyakit amalkan giliran tanaman atau gunakan rumah kalis hujan dan kalis serangga.

Pungutan hasil
Pembentukan bunga bermula 47-58 hari selepas tanam dan pungutan hasil pada hari ke 62-75.  Potensi hasil sehektar bagi tanaman brokoli ialah 7-10 t/ha.  Manakala hasil bagi tunas sisi/pucuk muda boleh memberi hasil tambahan sebanyak 1-2 t/ha. 


FLOKOLI:
Pengenalan:
Flokoli, sejenis sayur temperat adalah hasil kacukan kubis bunga dan brokoli.  Di negara ini, kebanyakan flokoli ditanam di bawah struktur pelindung hujan.  Penggunaan struktur pelindung hujan sememangnya melibatkan kos yang tinggi dan sebagai alternatif terhadap kaedah tersebut, maka penanaman secara terbuka dicadangkan.

Penyediaan Anak Benih
Kaedah penyemaian biji benih ialah dengan menggunakan cara menanam terus biji benih ke dalam nursery plug.  Setiap unit nursery plug boleh menampung sebanyak 104 anak pokok flokoli.  Biji benih cambah dalam masa tiga hari.  Pemberian nutrien tambahan dijalankan menerusi semburan baja dedaun seminggu sekali hingga anak pokok berumur tiga ke empat minggu.

Mengubah Ke Ladang

Anak pokok di peringkat 4-5 helai daun atau 6-7 cm tinggi adalah sesuai untuk diubah ke ladang.  Walau bagaimanapun, proses pengerasan anak pokok perlu dijalankan selama dua ke tiga hari sebelum diubah ke ladang.

Pembajaan
Program pembajaan meliputi pembajaan asas dengan menggunakan baja organan dan pembajaan tambahan menggunakan baja komersil.  Pembajaan dedaun disyorkan semasa anak pokok di dalam nursery plug.
Jadual Pembajaan
Masa
Pembajaan
Jenis Baja
Kadar

-14 HLT
9 HLT
20 HLT
35 HLT
 
Asas
Tambahan
Tambahan
Tambahan
Tahi ayam
Baja butiran (13:13:20:2+TE)
Baja butiran (13:13:20:2+TE)
Baja butiran (13:13:20:2+TE)
2.8 tan/ha
20 g/pokok
25 g/pokok
25 g/pokok
HLT - Hari lepas tanam

Kawalan Perosak
Kawalan perosak tanaman hanya tertumpu kepada kawalan serangga perosak, iaitu mengawal perosak serangga Plutelia xylostella dan Hellula undalis.  Kehadirannya mula dikesan apabila pokok flokoli berumur 21 hari lepas tanam (HLT) dan tindakan segera menyembur racun methamidophos diambil.
Tumpuan penyemburan racun adalah pada bahagian pucuk dan bahagian bawah daun dan tindakan ini memberikan kesan yang baik.  tindakan susulan menyembur racun perosak diteruskan dua kali pada 30 HLT dan 35 HLT dengan menyembur deltamethrin.  Tiada insiden penyakit dilaporkan sepanjang tempoh pemerhatian.
Pokok flokoli mencapai purata ketinggian 45 cm semasa pengutipan hasil.  Pembetukan kepala bunga bermula antara 34-52 hari matang antara 48-62 hari selepas ditanam.  Purata indeks kematangan kepala bunga ialah 14 hari selepas terbit kepala bunga.  Kelewatan mengutip hasil pada indeks tersebut mengakibatkan bunga akan keluar menonjol dan ini merendahkan kualiti produk.  Hasil yang dikutip menunjukkan bahawa flokoli varieti Green Harmony mampu memberikan purata hasil sebanyak 6.45 tan sehektar.

Tempoh Kematangan
Kubis bunga, brokoli dan flokoli akan mula mengeluarkan bunga bila berumur antara 70-80 hari selepas menanam bergantung kepada kultivar.  Tanda-tanda peringkat kematangan adalah seperti berikut:-
a.      Jambak bunga padat
b.      Putik bunga belum mengorak
c.      Bagi brokoli, putik bunga belum mengorak dan berwarna hijau.  Petik semasa ianya belum bertukar warna keperang.
d.      Bagi flokoli, putik bunga belum mengorak dan berwarna kuning.  Uneven sprouting akan berlaku sekiranya flokoli terlewat dipetik.

Penyakit Tanaman Kubis Bunga, Brokoli dan Flokoli
Jenis Serangga
Bahagian Diserang/Simptom
Syor Kawalan
Reput lembut
(erwinia carotovora)
Terdapat reput yang berair di bahagian
yang diserang.  Bahagian ini akan
berlendir dan berbau busuk.
Musnah pokok yang berpenyakit dan pastikan kawasan tidak lembap.
Reput hitam
(xanthomonas campestris)
Lekok di bahagian daun, batang dan
akar yang menjadi hitam dan reput.
Musnah pokok berpenyakit.  Pastikan kawasan tidak lembap.  Rawat biji benih dalam air panas selama 25 minit.
Club root
Plasmodiophora brassicae)
Akar pokok diserang menjadi
bengkak dan busuk.  Pokok bantut.
Musnah pokok berpenyakit dan siram tapak semaian dengan racun quintozene.  Pastikan saliran baik.  Rawat biji benih dengan captan.
Bintik daun
(alternaria brassicae)
Terdapat bintik daun berpusat dan berwarna perang yang kemudiannya menjadi kuning dan gugur.
Rawat biji benih dengan captan.  Kawal dengan racun maneb atau mancozeb.

Jenis Siput darat yang biasa terdapat di kawasan
 tanaman kubis, brokoli dan flokoli
Jenis Siput
Bahagian Diserang
Syor Kawalan
Siput panjang kecil
(lamellaxis gracillis)
Memakan daun dan anak pokok
peringkat kecil
Tabur racun perosak metaidehyde atau mercaptodimethur
Siput panjang lebar
(subulina octona)
Memakan daun dan anak pokok
peringkat kecil
Mengadakan saliran air yang baik dan mengawal pengairan supaya tidak berlebihan.
Siput kacang
(succinea taylori)
Memakan bahagian bawah daun
pokok yang sudah besar
Mengadakan saliran air yang baik dan mengawal pengairan supaya tidak berlebihan.
Siput leper kecil
(pseudoplecta bijuga)
Memakan bahagian bawah daun
pokok yang sudah besar
Mengadakan saliran air yang baik dan mengawal pengairan supaya tidak berlebihan.

Tiada ulasan: