Islam Antara Cerita dan Kenyataan
Sering kali kita mendengar orang berkata: “Islam agama yang hebat
dan membentuk penganutnya menjadi insan yang bertamadun dan mendahului
umat-umat Islam”. Penyataan tersebut disertakan pula dengan kisah-kisah
umat Islam yang telah berjaya dan gemilang. Sebagai sokongan fakta.
Dengan harapan umat di era ini akan terus berbangga dengan Islam mereka
dan umat yang lain akan tertarik hati dengan agama yang agung ini.
Malangnya, penyataan sejarah yang lepas, kelihatannya amat berbeza
dengan realiti yang disaksikan pada hari ini. Sementara manusia pula
secara mijoritinya lebih terkesan dengan realiti yang disaksi,
dibandingkan apa yang tertera dalam lembaran sejarah. Apatah lagi jika
umat itu, bukan umat yang membaca dan mengkaji. Jika kita lihat kepada
masyarakat Islam tempatan kita, khususnya orang melayu yang
mendominasikannya, kita agak kecewa. Sebut sahaja segala gejala sosial
yang serius, orang melayu yang mengakui diri sebagai muslim
mendahuluinya. Hinggakan melayu yang minoriti di Singapura, tetap
mijoriti dalam pengambilan dadah. Mat rempit, vadalisme, keciciran dalam
pendidikan, kemunduran ekonomi dan berbagai lagi, samada kita ingin
akui atau tidak realitinya, mereka semua didominasi oleh satu masyarakat
yang mengakui Islam sebagai agamanya dan melayu adalah bangsanya.
Persoalan yang ditimbulkan, atau mereka yang bukan ‘melayu’ tertanya;
adakah Islam yang dianuti itu punca kepada ini semua?!!. Sebab, pada
zahirnya, semua bangsa berkongsi sama di tanahair kita dari segi udara,
air, tanah dan persekitaran. Apa yang membezakan antara kita ialah
agama, keduanya bangsa. Jika bangsa tidak ada kaitan dengan soal ini,
tentu akan dikaitkan dengan agama. Begitulah sebaliknya.
Sudah pasti sifat Islam sebagai agama wahyu yang maha benar dan
sejarah Islam yang gemilang menolak untuk dikaitkan kemunduran dan
kelemahan dengan agama yang agung itu. Aqidah yang sejahtera akan pasti
mengingkari untuk Islam dipalitkan dengan kecacatan dan ‘ketidak
majuan’. Jika demikian, yang tinggal untuk diperbahaskan atau dikaitkan
dengan kelemahan ini ialah sesuatu yang berkait dengan bangsa. Bukan
tujuan untuk merendahkan bangsa! Tidak sama sekali tidak!! Sebaliknya
untuk dibaiki dan dinilai!. Bahkan bagi saya orang melayu dalam hal ini
tidak jauh atau banyak bezanya dengan orang Arab.
Bangsa Melayu, sekalipun banyak kelebihan di sudut budi dan
bahasanya, namun dalam beberapa perkara lain –secara perbandingan-
‘warisan budaya’ melayu semata tidak begitu mampu atau berdaya saing
dalam sesetengah perkara. Ambil sahaja contoh orang cina di sudut budaya
kesungguhan kerja, berniaga dan seni-seni kehidupan yang lain, amat
mantap untuk dibandingkan. Secara umumnya, seorang yang lahir dalam
keluarga cina tidak perlu berhempas pulas memahami ilmu perniagaan,
kerana ia telah menjadi sebahagian dari kehidupan. Demikian budaya
kerja, tolong menolong sesama bangsa dan berbagai budaya positif yang
lain. Justeru itu, ramai di kalangan mereka sekalipun tidak keluar
dengan lulusan yang tinggi dalam bidang perniagaan, mereka lebih berjaya
dari yang keluar dengan sijil bergulung, namun masih menganggur di
rumah. Soal rajin kerja, kuat belajar, bersaing secara positif, walaupun
ada di kalangan sejarah bangsa melayu ini, namun ia belum sampai ke
peringkat warisan budaya. Sementara orang cina dan Barat telah
mewarisinya sejak zaman berzaman menerusi sejarah dan tamadun mereka.
Untuk mengatasi kelemahan ruang-ruang tersebut, maka orang melayu
tidak mempunyai pilihan melainkan mengambil suatu tamadun untuk
dibudayakan secara zahir dan batin yang tidak mungkin dicabar iaitu
Islam yang tulen. Di sini saya sebutkan perkataan Islam tulen bagi
membezakan Islam yang telah disalahtafsirkan oleh sesetengah pihak.
Jika Islam ini tidak ambil secara betul, maka orang melayu atau Arab
tidak akan mampu untuk bersaing di persada dunia hari. Ini kerana,
sesetengah bangsa-bangsa lain, sekalipun mereka kehilangan akidah yang
benar, namun ciri-ciri tamadun kaum yang mereka pusakai telah membantu
membawa mereka membina harta dan kekayaan. Sementara bangsa-bangsa yang
menganut Islam, jika tidak benar-benar membudayakan Islam dalam prinsip
kehidupan secara komprehensif, maka mereka bersaing tanpa sebarang
kekuatan. Tidak kekuatan Islam, tidak juga kekuatan tamadun bangsa.
Sedangkan bangsa-bangsa yang tidak Islam, sekurang-kurang mereka
mempunyai bekalan persaingan iaitu tamadun bangsa mereka yang mempunyai
ciri-ciri positif dalam beberapa sudut. Justeru itu, mereka lebih ke
hadapan dan berjaya.
Mungkin ada yang berkata: “Mana perginya kekuatan tamadun
bangsa-bangsa yang menganut Islam ini?”. Apakah bangsa mereka langsung
tidak ada keistimewaan?! Saya katakan, mungkin. Namun banyak pusaka
warisan itu hampir hilang sejak bergenerasi lamanya, dek datangnya Islam
yang membawa tamadun yang maha agung dan berwibawa. Juga sifat Islam
yang menghapuskan apa yang bertentang dengan prinsipnya yang kudus.
Islam telah mengambil tempat warisan budaya atau pusaka sesetengah
bangsa dengan gantian suatu sistemnya yang paling ampuh. Malangnya
apabila generasi kemudian memegang Islam secara pinggiran, atau tersasar
dari panduannya, maka mereka kehilangan tamadun Islam yang agung,
sekaligus warisan budaya mereka yang dahulu.
Sesuatu bangsa apabila hilang akar tamadunnya, maka lemahlah mereka,
serta mudahlah terdedah kepada pengaruh dan serangan luar. Itulah
realiti kita hari ini. Melayu atau arab yang sedang hanyut dengan dunia
khayalan yang digula-gulakan.
Ditambah lagi, Islam yang diajar tidak lagi dalam bentuk yang
difahami oleh generasi awal yang telah berjaya membina keagungan.
Persoalan akidah tidak lagi menjadi teras dalam banyak keilmuan.
Sehinggakan perkara-perkara yang merosakkan akidah ramai tidak lagi
difahami. Ataupun akidah gagal ditempatkan dipersada persaingan.
Sementara sesetengahnya mencanangkan Islam dengan tafsiran yang
mundur lagi tidak berasas. Hingga ada yang menganggap selain dari mata
pelajaran yang berbunyi ‘arab’ adalah sekular. Seketika golongan agama
lebih mudah untuk diingati jika dikaitkan dengan kain pelekat, baju
melayu, datang lewat, berjalan ‘slow’, tidur di masjid, susah terima
pendapat orang lain, muncul ketika orang mati dan kahwin dan hilang
ketika umat gawat bersaing menghadapi percaturan zaman. Hingga orang
akan kehairan jika seorang ustaz tahu banyak perkara. Jika ustaz tidak
tahu tentang perkembangan semasa dan persoalan moden, mereka kata;
“biasalah, dia tu ustaz!”. Maka akhirnya golongan agamawan gagal untuk
mengisi posisi-posisi penting umat. Apa tidaknya; ketika harta dan
ekonomi umat tergadai, golongan agama masih ada yang bising soal hukum
orang bukan Islam makan daging akikah atau larangan menjawab salam
mereka!!, Sepatutnya kita berfikir bagaimana untuk menjadikan Islam ini
lebih menarik sehingga bukan muslim di sekeliling kita menerima petunjuk
yang benar. Sekaligus segala kekayaan yang mereka miliki turut Islam
bersama mereka!!. Bukan sekadar sekeping daging akikah, atau sepatah
ucapan salam.
Maka kita hilang Islam, tiada pula pusaka nenek moyang. Islam yang
sepatutnya mengisi ruang tamadun kita, telah kita tinggalkan. Maka ramai
pemuda kita tiada cita-cita besar, tidak merasai ketinggian harga diri
dan tiada tanggungjawab, akibat tidak ada jiwa agama. Jika dia berbangsa
cina, mungkin dia malu kerana bekerja itu rajin itu adalah budaya yang
jika ditinggal suatu kecacatan dan kehinaan. Jika dia muslim yang baik,
dia akan merasai dosa hidup tanpa usaha dan perjuangan. Tapi apabila dia
melayu tanpa agama dan budaya, dia rasa itu biasa…
Amir al-Mukminin ‘Umar bin al-Khattab pernah menyebut kepada kaum
Arab: “Kita dahulunya adalah kaum yang hina, Allah telah memuliakan kita
dengan Islam, andainya kita mencari kemuliaan selain dari apa yang
telah Allah muliakan kita dengannya maka kita akan dihina oleh Allah”.
Riwayat ini sanadnya dikatakan sahih oleh al-Hakim dan disokong oleh
al-Zahabi (Al-Hakim, al-Mustadrak, 1/237, cetakan Dar al-Ma’rifah,
Beirut).
Maulana Abu al-Hasan ‘Ali al-Nadwi dalam bukunya Kaif Dakhala
al-‘Arab al-Tarikh menggambar betapa Arab sebelum kedatangan Islam hidup
dalam keadaan terpencil dari pentas sejarah. Sekalipun pada Arab itu
ada ciri-ciri yang baik dan akhlak yang mulia. Mereka memiliki
keberanian dan kepandaian dalam senjata, juga tunggangan kuda. Mereka
mempunyai bahasa yang tinggi nilainya, indah dan baik. Malangnya kesemua
itu tidak mampu membawa mereka ke persada sejarah yang gemilang. Namun
mereka akhir berjaya memasuki pentas sejarah apabila mereka menjadi
pembawa risalah dan hidayah. Sehingga al-Nadwi menyatakan: “Hendaklah
orang Arab ketahui bahawa mereka tidak memasuki (pentas) sejarah kecuali
dengan jalan risalah Islam dan dakwah islamiyyah. Allah tidak
menumbuhkan kecintaan (orang lain) kepada mereka dalam jiwa dan hati,
tidak tersebar bahasa mereka dengan sebegini luas, ia tidak kekal dan
abadi, tidak ditulis dengannya ilmu yang banyak, tidak terbentuk
dengannya perpustakaan yang begitu besar yang mana ulama bukan Arab
mendapat habuannya lebih dari orang Arab sendiri, kecuali dengan sebab
kelebihan al-Quran dan syariat Islam. Orang Arab tidak akan kembali
kepada kedudukan mereka yang awal dan tidak akan memasuki (pentas)
sejarah sekali lagi melainkan melalui pintu yang mereka masuk pada
awalnya”. (Al-Nadwi, Kaif Dakhal al-‘Arab al-Tarikh, m.s 26, cetakan:
Al-Majma’ al-Islami al-‘Ilmi, Lacknow, India).
Maka memajukan melayu bukan dengan sekadar menghidupkan inang dan mak
yong atau yang sewaktu dengannya. Sebaliknya ialah dengan membunuh
nilai-nilai negatif yang dimusuhi oleh Islam, seperti ‘tidak rajin’,
hasad, tidak itqan (bersungguh) dalam sesuatu pekerjaan, membazir waktu,
melampau dalam hiburan dan berbagai lagi. Wajib menghidupkan
nilai-nilai positif yang disuruh oleh al-Quran dan al-Sunnah seperti
rasa bertanggungjawab membangunkan umat yang membuahkan kesungguhan
menuntut ilmu dalam segala bidang dan melaksanakan peranan kekhalifahan
membina tamadun. Ruh sebenar Islam mesti diterapkan untuk ini semua.
Maka guru-guru agama, hendaklah memiliki al-‘uqul al-nadijah
al-wa’iyyah ’ (akal yang matang lagi berkesedaran) yang mampu
menggerakkan tamadun umat. Bukan sekadar membicara kes-kes yang hampir
pupus pada pada ratusan tahun yang lepas. Atau sekadar mengulangi bab
haid dan nifas tanpa mampu mengggerak murid-muridnya menghasilkan
sendiri keperluan wanita moden ketika haid dan nifas.
SUMBER: MINDA TAJDID
Tiada ulasan:
Catat Ulasan